Påskekrim

Nej, det blev ingen "påskekrim" för mig i år trots att jag tycker att den norska idéen med kriminalromaner till påsk är så bra. Jag hinner inte mycket annat än kurslitteratur just nu. Upprinnelsen till traditionen med deckare till påsk i Norge var en annonskampanj i Aftenposten redan 1923. Där lanserades en ny kriminalroman med stora rubriker, Bergenstorget plyndret i natt. Läsarna uppfattade inte att det var en annons utan tog det på allvar. Allt sedan dess har det varit tradition i vårt grannland att packa med sig deckare när man beger sig till sina fjällstugor för att fira påsk.

Även om jag inte har hunnit läsa själv har jag fått tips från en god vän på en författare som skriver bra kriminalromaner i trevlig miljö. Donna Leon är en amerikansk författare som bott närmare 30 år i Venedig. Hennes böcker utspelar sig just där. Det låter härligt med Venedig som fond till de olika historierna. Lägg sen till italiensk mat och dryck. Huvudpersonen är kommissarie Guido Brunetti och han sitter allt som oftast på altanen med ett glas Prosecco och diskuterar fallen med sin fru. Många av böckerna är filmatiserade och här i Sverige visas de ofta på de tyska kanalerna.

Kerstin


Läs mer här:
http://www.donnaleon.net/




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0