HÖR MUSIKEN, SÖKER EFTER ORDEN - Om Hjalmar Gullberg och hans tid

Varje sommar samlar jag mitt damgäng, som numera även inkluderar en ung man, och beger mig till Stadra sommarscen mellan Nora och Grythyttan. Stadra ligger otroligt vackert vid sjön Grecken, just där naturen får en anstrykning av något norrländskt över sig. Att vi i år besökte Stadra den 2 augusti och fick åka hem i fullmånens sken gjorde inte saken sämre. Den äldsta av damerna i mitt gäng är 95 år och den yngsta är 20 år. Det här har blivit en kär tradition och i drygt tio år har vi gjort denna sommarutflykt. Egentligen har vi följt Stadras konstnärlige ledare, Magnus Wetterholm, mycket längre än så, faktiskt ända sedan han som ung pojke sjöng Brel eller om "Kjoltyg och vilda rosor". På Stadra har han skapat något alldeles unikt. Här möter vi den svenska litteraturen och de svenska författarna i pjäser skrivna direkt för Stadra Sommarscen.

Frågan är om inte årets föreställning är den bästa hittills. Manus är skrivet av Agneta Pleijel och pjäsen skildrar Hjalmar Gullbergs liv och död. Jag blev otroligt berörd av denna föreställning. Åk dit och se den! Ännu återstår några kvällar av Stadras magi!
Kerstin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0