Ellen Key

Ellen Key har i alla tider fascinerat mig trots att hon levde långt före min tid. Hon föddes samma år som August Strindberg, 1849, som för övrigt gjorde ett nidporträtt av henne i Svarta fanor. Där kallar han henne Hanna Paj.
 
Första gången jag mötte henne var vid ett besök i Karin och Carl Larssons hem Sundborn. De hade samma ideal när det gällde inredning. Ljust, fräscht och funktionellt. Det var något helt nytt inom inredning. Arts and Crafts-rörelsen i England påverkade dem mycket. Ellen Key förspråkade enfärgade tapeter vilket kunde vara svårt att få tag på i slutet av 1800-talet. Hennes handfasta råd var att man kunde vända baksidan ut och få en vacker grågrön färg och slippa de stormönstrade "pladuskor" som var moderna. Hennes bok Skönhet för alla är fortfarande mycket läsvärd och jag har hört att ett besök i hennes hem Strand ingår i IKEAs internutbildning.
 
Senare i livet mötte jag hennes pedagogik när jag gick lärarutbildningen. Hennes bok Barnets århundrade kom ut år 1900 och den innehåller många tankar som känns moderna än idag.
 
En vacker junidag i början 2000-talet besökte jag för första gången hennes hem Strand vid Vättern och blev helt betagen av platsens skönhet och av det fantastiska huset. Key planerade allt i detalj själv och flyttade in här i samband med sin 60-årsdag. Det är något trösterikt i det. Betänk att det var 1909.
 
Sen kom jag att tillbringa en vecka på Strand som stipendiat sommaren 2004 tillsammans med två vänner som precis som jag var magistrander.Tänk, vi satt vid Ellens skrivbord och påbörjade vår D-uppsats i pedagogik! Det var otroligt att få bo i hennes hem tillsammans med en husföreståndarinna som ytterligare fördjupade och berikade vår bild av Ellen Key. Det var rörande att höra historien om Tolfterna, ett kvinnligt nätverk som Key hade grundat. Det var bildade kvinnor och arbetarkvinnor som möttes för att samtala i grupper om tolv. Till Strand fick de trötta arbeterskorna komma för att vila sig. Key ordnade semester för dem långt innan semester var uppfunnet. Vi fick höra hur svårt det kunde vara för en del att vara sysslolösa. En hade till och med smugit med en låda med strumpor som behövde stoppas. Hon gömde dem under sängen och tog fram dem på kvällarna för att kunna känna att hon gjorde någon nytta.
 
Efter stipendiatvistelsen höll vi som magistrander ganska många föreläsningar om Ellen Key. Den första på biblioteket i Nora och efter det hade vi henne med oss i så skiftande sammanhang som Missionshuset i Öskevik, Högskolan i Dalarna och Lärarhögskolan i Oslo.
 
Ingela Bendt har skrivit en mycket innehållsrik och vacker bok om Ellen Key och hennes hem Strand. Den belyser många sidor av hennes person och innehåller många fantastiska fotografier. Boken heter Ett hem för själen.
 
Nu i dagarna kommer Ronny Ambjörnssons biografi över Ellen Key ut, Ellen Key: en europeisk intellektuell.  Det är en bok jag har väntat på och ser fram emot att läsa i sommar. Han har arbetat med den till och från i 50 år! Den recenseras både i DN och SvD den 9 juni-12. Läs Svenskans recension här. Här kan du köpa boken. Boken berättar om ett fascinerande människoöde och är mycket prisvärd med tanke på hur lång tid det tagit att skriva den!
 
Kerstin
Trackback
RSS 2.0