Wij trädgårdar

Igår var jag på utflykt med min mamma. Inte till Dublin som ju hade varit passande med tanke på att det var Bloomsday, men väl till Wij trädgårdar i Ockelbo. Det var mycket trevligt. En helt fantastisk anläggning. Det går inte att välja vad som var bäst. Jag tyckte så mycket om Skogens trädgård med sitt slutna granrum och och sin lilla tjärn. Hela idén att flytta en bit myr med små tallar och allt från Örebrotrakten till Ockelbo är underbar.

Jag hade sett fram emot att få se tallallén. En pinjeallé utanför Paphos på Cypern har för evigt etsat sig fast i mitt minne.  Varför har vi inte fler tallalléer i Sverige? Tallen är ju perfekt som alléträd med sin resning. Jag hoppas att jag kan komma tillbaka och se den om 25 år. Väldigt bra att sätta en lärkhäck utanför tallarna också. Lärkträd är så vackra alla årstider.

Att plantera 70000 tulpanlökar direkt i gräset är också en fantastisk idé! De var på slutet av sin blomning nu men fortfarande fina.

Rosengården var häftig. Jag måste komma tillbaka och se när den är i blom. Enkla smarta idéer finns det gott om, till exempel att sticka ner granstörar och sno rosenskotten kring dem. Enkelt och snyggt.

Vi fick en jättegod lunch och en mycket intressant och trevlig guidning av Lars Krantz. Tack Nora Trädgårdsförening för ett mycket välordnat arrangemang! Det enda som inte var bra var att det regnade hela tiden, men vi hittade en mysig värmestuga med kaffe och toscakaka och en härlig björkvedseldad kamin så regnet kunde på intet sätt förstöra denna härliga dag.

Kerstin
Trackback
RSS 2.0