Uppsala Nya Tidning 2013-01-07 "Studenter kan inte skriva skrivstil"

Publicerad: 2013-01-07 
 
Skrivstilslektion på Norra ängby skola i Stockholm. Något dagens studenter inte fått, enligt artikelförfattaren. 
Foto: Maja Suslin/SCANPIX

Studenter kan inte skriva skrivstil!

Efter att ha rättat något tusental handskrivna tentor konstaterar jag att alltför många studenter inte har fått lära sig att skriva skrivstil! Jag tror att detta är en bidragande orsak till att de spelar in föreläsningar i stället för att skriva anteckningar, skriver Karin Brunsson.

 
 

I en debattartikel vädjar historiker från Uppsala och Linköpings universitet till Sveriges beslutsfattare att stärka undervisningen i svenska i grundskolor och gymnasieskolor (UNT den 2 januari). De menar att alltför många studenter har svårt att stava rätt, svårt att göra sig förstådda och svårt att förstå vad som sägs i kurslitteraturen och på tentamina. Studenterna spelar in föreläsningar och lyssnar på ljudfiler i stället för att läsa.

Efter att ha rättat något tusental handskrivna tentor vill jag göra ett tillägg till dessa iakttagelser: alltför många studenter har inte fått lära sig att skriva skrivstil! Jag tror att detta är en bidragande orsak till fäblessen för inspelningar.

Studenterna hinner inte anteckna vad som sägs; det går för sakta att texta sig fram och datorn är inte heller till stor hjälp när det gäller att snabbt sammanfatta ett resonemang. Att lyssna på nytt till föreläsningar och intervjuer (och i värsta fall transkribera utsagor ordagrant) blir en utväg för dem som saknar den tekniska förmågan att ta anteckningar.

Grundskolelärare som jag har mött har förmedlat den förment teknikvänliga uppfattningen att skrivstil är någonting överspelat, som eleverna inte behöver tillägna sig i och med att de har fått datorer.

Men det är fel. Elever i grundskolan behöver fortfarande få lära sig att skriva för hand – fort! De som inte kan skriva skrivstil förlorar mycket tid – och får det onödigt tråkigt – när de kommer till universitetet.

Karin Brunsson
docent i företagsekonomi
Uppsala universitet

 

Kommentarer
Postat av: Carro

Eh, jag tror att jag har en eller två personer som skriver skrivstil i min "klass" på universitetet. Många antecknar inte alls eftersom de lär sig genom att lyssna och några använder datorer. De som antecknar ibland, som sådana som jag, skriver inte skrivstil utan använder mer en mycet slarvig handstil. Icke att blanda ihop med skrivstil. Att kunna skriva fort är bra! Att kunna skriva skrivstil tror jag däremot inte har någon större betydelse, för mig sulle det gå långsammar än att skriva (slarvigt) textat. Nej, för mig tillhör skrivstil något nästintill oläsligt som min mormor och morfar nästan tillhörde den sista generationen att behöva använda.

2013-03-28 @ 08:56:52
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0