Mördande vänskap!


-Hör du inte vad jag säger eller? Min bror skulle aldrig begå självmord! Jag kom hem till Marshal och knackade på dörren. Ingen öppnade men jag hörde ljud så jag klev in. Jag är säker på att jag hörde bakdörren slå igen men när jag gick dit så fanns det ingen där. Jag började leta efter Marshal, såg att vindsluckan var öppen och resten vet ni ju själva...
Konstapel Price tittar medlidsamt på brodern till Marshal, mannen som nyss hittades hängd på sin egen vind.
-Försök att lugna ner dig Peter vi gör allt vi kan men än så länge tyder ingenting på att ett brott begåtts.
Peter känner sig maktlös, han vet att brodern aldrig skulle ta sitt eget liv men hur ska han kunnat bevisa det.
-Marshal var lyckligt gift och hade två barn, dom hade precis köpt en sommarstuga i Florida, varför skulle han begå självmord?
-Jag förstår att det är svårt att acceptera din brors död men du säger ju själv att ni knappt pratat med varandra på två år, hur kan du då veta att han var så lycklig som du påstår att han var?
-Bara för att jag jobbar inom militären och har varit bortrest dom senaste åren, betyder inte det att jag inte känner min bror.


Peter ger upp, han vänder ryggen åt Konstapel Price och går därifrån med arga steg. Om inte polisen tror på honom vem kan hjälpa honom då? Plötsligt slår det Peter - John Smith! Han springer till närmaste telefonkiosk han ser och letar efter numret till sin gamle vän som han lärde känna när de gick militärskolan tillsammans. Sedan John Smith blev skjuten i benet under ett specialuppdrag i Ryssland dög han inte längre till att jobba inom specialstyrkan så han valde själv att ge upp karriären som militär och blev istället detektiv. Samtalet mellan Peter och John Smith tar inte mer än ett par minuter. Peter springer sedan tillbaka till sin brors hus och väntar på sin före detta vapenbroder.
Knappt 20 minuter senare kommer John Smith i sin sprojlans nya Ford Mustang och sladdar in på gården och stannar, med ett däckskrik, mitt framför Konstapel Price. John Smith slänger upp bildörren, kliver sakta ur bilen och fimpar cigarren på skosulan.
-Vem i helvete tror du att du är? skriker konstapel Price som är helt röd i ansiktet.
-Mitt namn är John Smith, privatdetektiv och jag är här för att utreda ett mord.
Konstapel Price blir ännu rödare i ansiktet och skriker.
-Mord? Vad snackar du om för skit människa? Stick och lek nån annanstans.
-Det kan jag tyvärr inte göra, jag är här för att hjälpa min vän så ni småflickor kan kliva åt sidan och låta mig sköta jobbet.
-Smith! Peter kommer springande från huset och hälsar på honom.
-Tack för att du kunde komma så snabbt John, följ med mig.
-Ingen orsak, jag var ändå i närheten.


Peter och John Smith går mot huset och struntar fullkomligt i att konstapel Price skriker åt dem att stanna. Peter berättar lite snabbt om hur läget ligger till medan dom går upp mot huset. Vid trappen till vinden så säger Smith:
-Stanna du här och håll koll på den ilskna flicksscouten så länge du kan, jag klarar det här själv.
-Tack Smith jag ska göra mitt bästa, men du får nog vara snabb.
Smith går upp mot vinden och Peter går för att möta konstapel Price som ryter så att hela kvarteret hör, medan han går mot huset. Smith kliver upp igenom luckan till vinden, ser Marshal som hänger i ett rep från taket, och börjar jobba.

Medan Smith undersöker vinden så försöker Peter att hålla Price i schack så länge han kan. Det är inte det lättaste...
-Nu går du för långt Peter, släpp fram mig och låt oss riktiga poliser göra vårt jobb.
-Om ni bara hade lyssnat på mig så hade jag inte behövt göra så här.
Under tiden som Peter har tjafsat med Konstapel Price så har Smith undersökt kroppen men inte hittat något som bevisar att det kan vara ett mord. Plötsligt ser han något som blinkar och skyndar sig dit. Under ett stort skåp hittar han Marshals telefon. På nedervåningen blir Peter fasthållen av två poliser och Price stormar upp på vinden och skriker:
-Nu får det fan i mig vara nog. Stick här ifrån innan jag burar in dig.
Smith tittar hånfullt tillbaka på Price
-Ta det lungt innan du får en hjärtattack fetknopp, jag är ändå färdig här.
Smith går sakta förbi Price och ner till Peter som kämpar för att komma loss ifrån poliserna.
-Ni kan släppa honom era idioter vi ska ändå dra nu.
Poliserna släpper Peter som skyndar sig efter Smith ut.
-Hur gick det, hitta du nåt?
-Det kan man lugnt säga.
Dom sätter sig i Smiths bil och åker därifrån. Smith drar fram Marshals telefon och ger den till Peter.
-Kolla det senaste videoklippet!
Peter knappar fram det på telefonen.
Videon är filmad mitt i natten så det är mörkt men man ser ändå vad det är som pågår, svart klädda män bär på trälådor från en stor lagerlokal till ett skepp som väntar i hamnen. Eftersom att Peter jobbar inom militären så har han sett exakt sådana lådor förr.
-Va fan, tänker du samma sak som jag?
-Ja dom dom smugglar vapen! Min gissning är att din bror var på fel ställe vid fel tillfälle och smugglarna upptäckte att han filmade så dom eliminerade honom och fick det att se ut som ett självmord.
-Så vad gör vi nu?
-Vi åker ner till hamnen och snokar lite, jag tror att jag känner igen platsen från filmen. Framme vid hamnen så börjar dom leta. Efter bara en liten stunds letande så ser de fartyget från videon.  Tre män står på kajen och lossar repen, dem gör sig redo att lämna hamnen. Smith kastar bilnycklarna till Peter.
-Skynda dig snabbt tillbaka till Marshals hus och hämta snutarna, vi behöver förstärkning. Jag stannar här och håller koll.
Medan Peter springer till bilen så springer Smith till båten i mörkret. Smith kliver upp längst landgången upp på däck och går sakta mot bakre delen. Plötsligt hör Smith ett vapen som osäkras och en röst som säger:
-Och vem fan är du?
Smith vänder sig sakta om mot mannen med geväret och säger:
-Sikta den där mot nån annan och gå och jobba istället, vi har bråttom.
-Förlåt boss jag såg inte att det var du.
Smith svarar inte, vänder sig bara om och tar upp en dosa ur fickan.
Han trycker på en knapp och mumlar för sig själv.
-Ledsen Peter det var inte meningen att det skulle sluta så här men du vet alldeles för mycket.
I samma sekund som Smith trycker på knappen så sprängs Smiths bil och Marshals hus med alla poliser i.

Peter hade hjälpt Smith att röja undan alla bevis efter sig.
Smith tänder en cigarr samtidigt som båten lämnar hamnen för evigt…

THE END....:(

AV: Frans Gustafsson

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0