Järntorgsskolan

Praouppgift

På min praovecka var jag på Järntorgskolan i klass ett. Jag var faktiskt i båda ettorna för att prova på hur dom båda lärarna fungerar och träffa mer elever.  Under praon hade jag olika praotider, jag började i alla fall alltid klockan 8. Eleverna slutade 13:20 men jag fick alltid något extra som uppgifter som rätta läxor, sätta upp bilder, ta ner bilder, hjälpa barnen med pärmsortering och häfta deras små böcker som lärarna hade fixat. Jag tyckte det var svårt att ta plats efter som läraren har planerat vad och hur lektionen ska vara uppbyggd. Men så hjälpte jag barnen när de började jobba. Under rasterna var jag en så kallad rastvakt. Såg till att det inte var något bråk, alla fick vara med och ett stöd för folk som är ensamma. Maten hjälpte jag dem med att uppföra sig bra, barnen skötte sig väldigt bra där de visste alltid vem som skulle torka men så finns det ju alltid folk man får säga åt som inte sköter sig rätt. En dag så fick jag ta hand om barn som låg efter i ett grupprum. Jag tyckte det var kul att visa att jag kan och vill. Barnen lyssna bra och vi fick mycket gjort och deras lärare vart glad. En del utav barnen jag hjälpte hade väldigt svårt att koncentrera sig men då var jag där och pusha på dem. I samling fick jag bara var med och lyssna på vad läraren sa och få barnen att vara tysta.

 

I klass ett jobbade två lärare men de båda jobbade bara 60 % och då var det andra lärare jag fick stöta på. Personalen där tyckte jag var väldigt trevlig. Personalen hade bra kontakt med barnen och de tyckte väldigt mycket om dem. Där jag var kan jag väl säga att det var mest kvinnor. Läraren som jag prata med hade gått natur för att kunna bli lärare. Det beror ju alltid på hur mycket barn som föds och hur det ser ut om lärarna slutar men det gör det säkert.

 

Klasserna hade fruktstund en gång om dagen och tog med sig antingen frukt eller riskakor m.m.  Då tog de fram den bruna kompost soptunnan. Klassen sparar på kartonger, flaskor  och de återanvänder dem. Under arbetet släpps det ju inte ut några utsläpp, men det gör det ju för barnen som åker buss till skolan eller om klassen ska i väg. Annars tror jag det inte är något mer. Barnen går för det mesta efter som skolan ligger inne i stan. Lärarna försöker lära barnen så mycket om miljön redan nu så de förstår hur illa det kan vara. Jag tyckte prao eckan var helt okej man var väldigt trött. Det som var bäst var hur charmiga barnen var J     LA 9e


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0