Lillerud, Karlstad

Prao

 

Jag har praoat på Lillerud. Det är ett ridgymnasium. Det är en skola i Karlstad med massa djur och inriktar sig på lantbruk. 80% av alla som går på Lillerud bor på skolan. Eftersom att vi bor så långt bort fick vi också bo där och testa på hur det skulle kännas om man ville börja där. Vi fick bo i ett hus som heter Solbacken och jag delade mitt rum med Moa och i huset bodde 4 andra tjejer. Men vi märkte inte av varandra för vi hade olika arbetsscheman. Dagarna var inte så långa vi jobbade från 9-4 och någon dag slutade vi 3. Men det var mycket jobb att göra med alla djur så man var väldigt trött efter veckan. Man hade olika uppgifter beroende på vart man jobbade. I stallet tillexempel fick vi väga hö och mocka. Sen red vi ut på två haflinger hästar som heter Vildus och Adam. Någon annan dag fick vi mata griskultingar och gosa med dem. Lillerud var en väldigt stor skola med mycket elever och anställda men man märkte inte av att det var så många eftersom att det var så stort och alla utbildade sig i olika inriktningar. Eftersom att Lillerud är en skola behöver man utbilda sig som lärare sen måste man kanske inrikta sig på just ett område typ hästskötare om man vill lära ut just det. Jag tror inte man kommer behöva anställa fler här det kändes som att det fanns tillräckligt med folk som jobbade där. Lillerud har mycket maskiner och sånt så det blir nog ganska mycket utsläpp men samtidigt har dom eget gödsel och ängar som dom kan odla mycket själv på . Jag är ganska säker på att dem sorterar mat och sånt för det fick vi iallfall göra i våran stuga.

 

 

 

 

 

APE 9f


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0