Thorén och Rudbeck

Prao

Istället för att praoa har jag varit elev-för-en-dag hela veckan på två olika ställen. Jag fick inget bra tillfälle att fråga någon alla frågor och jag kan därför inte svara på alla. Måndag till onsdag var jag på Thorén och torsdag och fredag var jag på Rudbecksskolan. På måndag morgon samlades jag på Thorén tillsammans med ett annat gäng 9:or som också skulle vara elev-för-en-dag. Vi fick först en rundtur på skolan av skolans SYV och sen gav hon oss lite info om dagen. Efter det fick vi vara med en liten stund på en lektion tillsammans med en ekonomiklass. Sen kom en annan lärare och hämtade oss för att sedan dela in oss i grupper och ge oss ett litet projekt att hålla på med i cirka en timme. Vid lunch när alla andra 9:or fick gå hem, fortsatte jag min dag på Thorén tillsammans med en annan klass. Det var ganska långtråkigt eftersom det fanns inget för mig att göra och lektionen var väldigt lång. På tisdag och onsdag följde jag med samma klass som innan och var med på deras lektioner. Jag började runt 11.00 och slutade vid 15.00. Det är jämställt fördelat mellan män och kvinnor av eleverna. Men av lärarna var det flest män. I klassrummen hade de en papperskorg för vanliga sopor men också en speciellt för pantflaskor.

 

På torsdagen var jag elev-för-en-dag på Rudbecksskolan. Jag fick följa med på två lektioner med olika ekonomiklasser och sen slutade jag vid 11.00. På fredagen följde jag med en samma klass hela dagen. Jag fick vara med på en hel del intressanta lektioner och jag fick en bra uppfattning om vad programmet handlade om. Jag fick inte reda på något om varken miljö eller hur det är för dem som arbetar där.

 

MA 9f


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0