John Green: Förr eller senare exploderar jag, Pappersstäder

En ny bekantskap för mig är den amerikanske författaren John Green. Några av min läsande elever har pratat om honom redan för ett par år sedan. De läste mycket på engelska och hann läsa böckerna innan de var översatta till svenska. I år har framförallt Förr eller senare exploderar jag" (i original: The Fault in Our Stars) slagit riktigt stort. Den kom också som film i somras. Jag har en rolig klass i årskurs åtta som faktiskt läser ganska mycket. Tjejerna har tipsat mig om just Green men Hungerspelen och Divergent har både killar och tjejer gillat. John Green och hans bror Hank har också en underhållande videoblogg.
 
Jag tyckte mycket om Förr eller senare exploderar jag. Språket är medryckande och den är rolig trots att den är så sorglig. Cancersjuka Hazel Grace Lancaster möter Augustus Waters i en stödgrupp för unga med cancer. Det är en fantastisk historia.Jag var tvungen att läsa klart den en morgon till frukost och jag satt där med mitt morgonkaffe och tårfyllda ögon. 
 
 
 
 
I somras läste jag även Pappersstäder av Green. Den är också bra. Kanske inte lika bra som TFIOS men jag tror att den kan passa killar också. Den är skriven på ett sätt som gör det lätt att läsa vidare och den har ovanliga huvudpersoner. Den utspelar sig i Florida vilket jag tycker är trevligt. Quentin bor granne med Margo. Han har alltid varit kär i henne. En natt, inte långt före examen, knackar hon på hans fönster för att få honom med som chaufför på ett mer än märkligt uppdrag. Sedan är hon försvunnen. Hon har dock lämnat spår efter sig som Quentin försöker tyda. Dikter av Walt Whitman är viktiga. Papperstäder är ett fascinerande ord. Enligt Green är en papperstad från början skapad som skydd mot copyrightintrång. På gamla Essokartor lades namn in på städer som inte fanns som en copyrightfälla. Agloe som nämns i boken skulle vara en sådan påhittad stad av kartritarna Otto G. Lindberg och Ernest Alpers. Detta bekräftas bland annat av Wikipedia. Agloe är ett anagram av kartritarnas namn och lär ha funnits med på flera kartor. Den skulle ligga utanför New York och folk började leta efter den och på 1950-talet öppnades en butik där "Agloe General Store" så ett tag har den faktiskt funnits. Affären är numera nedlagd men så sent som på 1990-talet fanns Agloe med på kartorna.
 
Fictional Agloe, New York, a copyright trap, shown on a real map of New York published byExxon in 1998
 
Flera av mina storläsande elever och unga släktingar är dock överens om att den bästa av John Greens böcker
är Looking for Alaska. Det känns bra att veta att jag har den kvar att läsa.
Kerstin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0